maanantai 20. tammikuuta 2014

Yllättävä Japanikuume

Aasia ei ole ollut mulle koskaan se juttu, vaan olen aina hinkunut kaukomaille mieluummin Afrikan ja eritoten Etelä-Amerikan suuntaan. Tansanian ja Egyptin seikkailuja lukuun ottamatta - kaukokaipuuksi on jäänytkin.

Mutta tuo Japani.
Tuli elämään ihan salakavalasti. Pujahteli sieltä ja täältä. Ensin olen pikkuhiljaa lämmennyt sushille kunnes nykyään koen vieroitusoireita jo viikon jälkeen.

Yuki sushi, you saved my life so many times.

Myös jooga on aika jees, hmm, suhteeni joogaan hakee muotoaan. Dynaaminen meditaatio oli kuitenkin ehkä vielä enemmän mun juttu kuin perusjooga. Joogasuhdetta on helppo syventää, kun aika on sille oikea.

***

Viime vuonna luin kaihoisan ja melankolisen romaanin, jonka lopetettuani ajattelin: tämän haluan lukea heti uudestaan. Kyseessä oli Haruki Murakamin Norwegian Wood. Oih! En ole vielä lukenut toiseen kertaan, mutta ajattelin lukevani ennen reissua, niin selkeyttävä ja inspiroiva tunnelma siitä jäi.

Lisää pökköä pesään! Kaverit joiden kukkia kastelen, kävivät keväällä 2013 Japanissa ja pääsimme ihanalle kuvamatkalle kirsikankukkajuhlaan hanamiin (vrt. turkkilainen sauna hamam). Ah mitä kauneutta! Kevät 2013 oli ennätyksellisen aikainen kautta maailman, joten kavereilla oli haasteensa osuttaa reissua parhaaseen kukinta-aikaan. Mutta ainakin kuvien perusteella reissu oli menestys.

Nuo samat kuvat pujahtelivat mieleeni nyt, kun olen lukemassa Mia Kankimäen kirjaa "Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin". Miten ihanaa tekstiä! Yhdistelmä matkakirjallisuutta, Japanin kulttuurin syvähavainnointia, kirjallisuuden historiaa Sei Shōnagon nimisen hovinaisen kirjoituksia tutkien ja jäljittäen, ripaus chick lit osastoa ja nelikymppisen maailmantuskaa joka vaihtuu kepeäksi ja kuulaaksi kuluksi elämän virrassa.. Ihana, ihana kirja!

Nyt mun maailmantuska numero 1 on se, että olen menossa sivulla 345 - ihan lopussa siis, snif! Säästän kirjan illaksi, saunan jälkeen luettavaksi. Jos maltan. katsotaan.

Lyhyestä virsi kaunis. Lukekaa nämä ihastuttavat kirjat ja rakastukaa Japaniin!

Ugh. Olen puhunut.

***

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva jos kommentoit!