lauantai 1. helmikuuta 2014

Matkalla huumorin geenikartalla

Kysyin tässä taannoin lähipiirin ihmiseltä, millaisena hän pitää mun huumoria.
"Vaihtelevana."

Veikkaan, että muut kuin lajitoverit eivät tajua, minkälaista on kamppailu savolaisten, karjalaisten ja etelä-pohjalaisten geenien ristiaallokossa. Itse sijoitan huumorini muutamiin kategorioihin:

Lakoninen
Kuiva toteamus jossain tilanteessa, josta 90% tulkitsee "No nyt se ei tajunnut" ja alkaa selittämään tilannetta / asiaa auki. Siinä tilanteessa minä en yleensä vaivaudu avaamaan huumorillisia tarkoitusperiä, koska olisihan se huumoriparalleni perin alentavaa.. Mieluummin otan vastaan auliisti myönnetyn blondileiman. Mutta, toivoa on! Henkilö, jonka olin tuntenut 5 vuotta, totesi taannoin: "Aa, tuo oli sitä Ninjapinjan huumoria.."
Sinnikäs pohjatyö siis palkittiin.

Loukkaava
Joskus täräytän hyvin rakkaalle ihmiselle jotain toteavaa äärimmäisellä töksäytystyylillä. Tätä ei moni tulkitse hellyydeksi, vaan olen saanut sieluja värisemään pahoitettua mieltä. Äh. Kannattaa säästää lähipiirin ydinhenkilöille ja satunnaisille vastaantulijoille, jotka kestävät kaameita herjoja.

Rauhallisten hetkien tilannehuumori
Tästä toivoisin minut tunnettavan. Nasakka lausahdus kesken kuivan seminaarin.. Osuva toteamus. Tilanteen laukaiseva - tai porukkaa yhteisöllistävä lempeä lausahdus. Mutta - pelkään pahoin, että minut tunnetaan seuraavasta..

Ylikierroshetkien "tilannehuumori"
Tilulii! Bumtsibum! Paltsua pukkaa!
No eihän se mitään huumoria edes ole, vaan iloista lievää ylikierrostilan raportointia.

Mutta näistä tilanteista seuraa minua hämmentäviä toteamuksia:
"On se hauska."
"On se energinen."
"Sun pitäis juontaa jossain radiossa."

Hauska? Energinen? Radiojuontaja? En tunnista itseäni. Oli miten oli, geenit on ihania.


Pika-analyysi saunassa:

Savogeeneillä olen mutkikas, källinen, väistelevä näennäislupsakka. Paljon lupaileva, aina hieman muutospelivaraa jättäjä. Seurueisiin sujahtaja.

Etelä-pohjalaisgeeneillä olen yllätyksiä inhoava, äkkipikainen kyrmyniska. Jalo, viileä ja rehellinen. Lupauksen varmuudella pitävä.

Karjalaisgeeneillä olen pursuileva, poukkoileva, ei-asiassa-pysyjä, puhelias ja vieraanvarainen. Hetkittäin (yli)herkkä, heltyvä, sydämellinen.



Ps. Etelä-pohjalaiset geenit kokivat tämän blogauksen aika vaivaannuttavana: turhan intiiminä ja oikeastaan tässä yhteydessä täysin tarpeettomana. Kipristellään..


***

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva jos kommentoit!